آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱۲۲٫۶۱۷ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۳۰ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱۵۳
بازدید از این یادداشت : ۳۲۱

پر بازدیدترین یادداشت ها :
«جرجیس» نزد مسلمانان از پیامبرانی به شمار می‌آید که در دوره فترت (در فاصله زمانی میان حضرت عیسی و پیامبر اسلام) زیسته‌اند. مقایسه داستان زندگی این پیامبر، چنانکه در منابع اسلامی نقل شده، قابل مقایسه با داستان زندگی «سنت جورج» St. George (در عربی: القدّیس جرجس) است که از مهم‌ترین و مشهورترین قدّیسان مسیحیت به شمار می‌آید (در این باره بنگرید به مدخل «جرجیس» در دانشنامه جهان اسلام: http://rch.ac.ir/article/Details/۹۶۵۸ ).
در جهان مسیحیت، مزارات متعددی برای جورج مقدس وجود دارد و احتمالاً برخی مزارات منسوب به «جرجیس» پیامبر در سرزمین‌های اسلامی، ریشه در همین مزارات دارد. در ایران نیز لااقل سه مزار منسوب به جرجیس پیغمبر، از جمله در روستای شعبیه شوشتر و در روستای زمان‌آباد دهستان خوارتوران از توابع بیارجمند شاهرود قرار دارد. مزار سوم در آذربایجان، در روستای «ویرانباغ» در منطقه «دره شام» جلفا، در حوالی منطقه حفاظت شده «مراکانِ» خوی واقع شده است.
از سوی دیگر، علی بن ابی‌بکر هروی (درگذشته ۶۱۱ق) در کتاب خود «الاشارات الی معرفة الزیارات» (ص ۶۹-۷۰)، که در نیمه دوم سده ششم تألیف کرده، به قبر جرجیس پیامبر (ع) درون چاه آبی در «مَرکُویه» از توابع ارومیه اشاره کرده است. او در این باره گوید: «وقبر جرجيس النبي عم أيضاً بموضع يقال له مَرْكُويه من أعمال أرمية من بلاد أذربيجان في بئر وعلى رأس البئر حجر يزعمون أنه وُضع على بطنه إلى أن مات. والله أعلم.»
به نظر می‌رسد که «مراکان» امروزی، همان «مرکویه» است که هروی در کتاب خود به آن اشاره کرده و از توابع ارومیه به شمار آورده است؛ و بر این اساس، مزار موجود در روستای ویرانباغ در منطقه دره شام نیز مزار مورد نظر هروی است. همچنین گفتنی است در همین روستا کلیسایی نیز به نام همین قدیس یعنی «سورپ گئورگ» وجود دارد که شاید بی‌ارتباط با این مزار نباشد.
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۹
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت