برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

موسی خانی
۱۹ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۰
سلام استاد بزرگوار
بنده دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و تمدن هستم برای پایان نامه در حال مطالعه شناسنامه امامزاده های قزوین هستم
روی این موضوع ایا کار شده؟ و این که این موضوع اینده شغلی داره؟
ممنون از مساعدت شما

پاسخ:
سلام و درود بر شما. همکار ما آقای محمدمهدی فقیه جلالی (بحرالعلوم) به طور کلی روی امامزاده‌های ایران و از جمله امامزاده‌های قزوین کار کرده‌اند. اما زاویه کار ایشان بیشتر از جنبه نسب‌شناسی و شخصیت‌شناسی مدفونین و صاحبان مزارات هست. با این حال فکر می‌کنم منافاتی نداشته باشد اگر کار به‌روزتری در این زمینه، به ویژه اگر با تأکید بیشتر بر معماری بناها یا با نگاه مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی زیارت باشد، انجام شود. در خصوص آینده شغلی متأسفانه قادر به اظهار نظر نیستم.
جلیل یاری
۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۳
استاد بزرگوار سلام و عرض ادب
جلیل یاری هستم. جامعه شناس و پژوهشگر. در حال مطالعه درباره محلات تبریز هستم. در بخش منابع تاریخی نیاز به کمک دارم: لطفا قدیمی ترین کتب تاریخی و جغرافیایی درباره تبریز و حومه را معرفی کنید.

پاسخ:
با سلام و سپاس و آرزوی موفقیت. متأسفانه درباره تبریز مطالعه و تحقیق زیادی نداشته‌ام. اما گمان می‌کنم درباره این شهر تواریخ محلی کهنی تألیف نشده و منابع جغرافیایی کهن نیز آگاهی‌های مفصلی درباره محلات تبریز به دست نداده‌اند. از مهم‌ترین منابع در این زمینه، مزارنگاری‌های تبریز به ویژه روضات الجنان وجنات الجنان حافظ حسین کربلائی و آثاری که بعداً تحت تأثیر آن نگاشته شده‌اند (همچون روضه اطهار محمد امین حشری تبریزی و تاریخ اولاد الاطهار سید محمدرضا طباطبایی و منظر الاولیاء اسرارعلیشاه تبریزی) هستند که حتماً جنابعالی استحضار کافی دارید. اما بی‌تردید منبع اصلی و درجه یک در موضوع پژوهش‌تان، وقفنامه مسجد کبود تبریز است که آقای محمدجواد مشکور قبلاً آن را در مقاله‌ای با عنوان «وقفنامه مظفریه مسجد کبود تبریز» معرفی کرده‌اند. (اینجا: http://yon.ir/jy45w )
آمار بازدید
مقالات شهريور ۱۳۹۴
تصوّر اولیه نگارنده این سطور بر آن است که در میان عوامل و شخصیت‌های تأثیرگذار در اسلام آوردن (و تشیعِ) ایلخانان، از نقش خاندان حَمّویی در این زمینه کمتر سخن گفته شده است. البته شیخ قاسم الطهرانی در کتاب خود «القول المتین فی تشیّع الشیخ الاکبر محیی‌الدین ابن العربی» بیش از هر پژوهشگر دیگری به این مسأله توجه کافی مبذول داشته است؛ و بخش عمده‌ای از آنچه در این...
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۳
پس از انتشار مقاله مکاتیب سعدالدین حموئی، در جستجوهای بعدی خود در سایت‌های حاوی نسخ خطی، از وجود نسخه‌ای از مکتوب سعدالدین حموئی بن ابن عربی آگاهی یافتم که رساله چهارم (صفحات 99-108) از مجموعه شماره 32 در کتابخانه دانشگاه کالیفورنیا را شامل می‌شود. این مکتوب و بیشتر رساله‌های این مجموعه به خط نستعلیق کتابت شده و مرحوم دانش‌پژوه در نشریه نسخه‌های خطی دانشگاه...
پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱:۵۸
1. سعدالدین حمّوئی سعدالدین ابوابراهیم محمد بن مؤید بن عبدالله بن علی بن محمد بن حَمُّویه تاریخ الإسلام ووفیّات المشاهیر والأعلام، شمس الدين الذهبی، ج 47 (حوادث ووفیّات 641-650)، ص 454. (586-649 ق)، که با انتساب به جدّ اعلایش به سعدالدین حَمّوئی یا حَمُّوی و گاه سعدالدین ابن حمّویه شناخته می‌شود، از عرفای بزرگ نیمه اول سدة هفتم هجری به شمار می‌آید. با وجود اهمیت وی در...
پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱:۱۳
اهمیت و جایگاه ویژه مسجد و زیارتگاه ابراهیم ادهم در دوره مملوکی اقتضا کرده است تا برای آن منصب «مشیخه» در نظر گرفته شود. ابن حنبلی در تاریخ خود، دو تن از مشایخ این مزار در نیمه نخست سده دهم هجری را معرفی کرده...
يكشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۸:۵۱